Breaking News
خواست چین برای ایجاد حکومت همه شمول در افغانستان

خواست چین برای ایجاد حکومت همه شمول در افغانستان

وزیرخارجه چین در سفر اش به کابل و در دیدار با مقام های گونه گون حکومت سرپرست امارت اسلامی بر همکاری بیجینگ با کابل در زمینه های حل مسایل سیاسی، اقتصادی و بهبود روابط بازرگانی تاکید ورزیده است.

وزیر خارجه چین پس از دیدار با مقام های حکومت سرپرست و برگشت به بیجینگ با پخش بیانیه یی خواهان ایجاد یک حکومت همه شمول در افغانستان شده است.

در این بیانیه آمده است:«چین مخالف اعمال فشار های سیاسی و وضع تحریم های اقتصادی بر افغانستان است و امیدوار است که دولت موقت یک ساختار سیاسی فراگیر با سیاست های محتاطانه را در افغانستان ایجاد نماید.»

شهزاده مسعود، آگاه مسایل سیاسی گفت: «دو سال پیش هم روسیه میزبانی نشست‌های بین الافغانی را می‌کرد، من فکر می‌کنم که در کنار دیگر کشورهای منطقه، روسیه و چین در آوردن صلح دایمی در افغانستان نقش مهمی را می‌تواند ایفا کند.»

از سوی هم ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان که در کابل به سر می برد در دیدارهای جداگانه با مقام های حکومت سرپرست بر ادامه همکاری های مسکو با کابل برای حل چالش های کنونی اطمینان داده است.

آقای کابلوف با ملابرادر معاون نخست رییس الوزراء، امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه، سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله و حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان دیدار کرده است.

در این میان امارت اسلامی سفر مقام های روسیه و چین را در گسترش و تحکیم روابط حکومت کنونی با جهان مهم می داند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی، گفت: «مسوولین امارت اسلامی نیز خواهان تعامل خوب با کشور چین شد و روی پروژه‌های که زیر دست است در مورد آغاز آن بحث شد.»

چین و روسیه از قدرت‌های بزرگ و رقیبان دیرینه ایالات متحده امریکا به شمار میروند. این دو کشور پس از فروپاشی نظام جمهوریت در افغانستان سفارت‌ ‌های‌ شان را در کابل فعال نگهداشته اند و همواره بر تعامل با حکومت سرپرست امارت اسلامی تاکید ورزیده اند.

شریک سازید: