Breaking News
‘شوهرم با چاقو بینی‌ام را برید’

‘شوهرم با چاقو بینی‌ام را برید’

بعد از نزدیک به ۱۰ ماه تحمل رنج و عذاب، زرقا بالاخره بارقه‌ای از امید را دید.

زرقا بینی جدیدش را در یک آیینه دستی کوچک دید که روی آن پر از بخیه و لخته‌های خون بود، اما خیلی زود حس خوبی پیدا کرد. از زمانی که شوهرش روی او را با چاقو پاره کرد حالا دوماه می‌گذرد.

او به پزشکانی که مشغول تعویض پانسمانش بودند، گفت: “از این که بینی‌ام دوباره بینی‌ام ترمیم شده خوشحالم.

او در پاسخ به پرسشی که آیا حس خوبی دارد، میگوید که: “خیلی خوب.”

خشونت‌های خانوادگی نسبت به زنان در افغانستان بسیار رایج است. صندوق جمعیت سازمان ملل متحد با استناد به یک نظرسنجی ملی می‌گوید ۸۷ درصد از زنان افغانستان در طول زندگی خود دست کم یک بار خشونت فیزیکی، جنسی یا روانی را تجربه می‌کنند.

در بدترین نمونه‌ها زنان با اسید یا چاقو مورد حمله قرار می‌گیرند و عاملین این جنایت‌ها اغلب همسر یا یکی دیگر از بستگان آن‌ها هستند.

زرقا ۲۸ ساله است و همسرش در حالی برای او چاقو کشیده که ۱۰ سال از ازدواجشان می‌گذرد و پسری ۶ ساله دارند. کتک خوردن برای او عادی شده بود اما فکر نمی‌کرد شوهرش تا این حد پیش برود.

او گفت:‌ ” شوهرم به من گفت آدم هرزه‌ای هستم و من هم گفتم حرفش درست نیست.”

زرقا به بی‌بی‌سی اجازه داد روند بهبودش را دنبال کند و در مصاحبه‌هایش از خشونت خانگی همسرش که در نهایت به حمله وحشیانه با چاقو ختم شد، حرف زد.

زرقا در طول سه ساعت جراحی روی بینی‌اش بیدار بود. او را به طور موضعی بیهوش کرده بودند.

وقتی برای اولین بار چهره جدیدش را دید، گفت: ” امروز وقتی خودم را در آئیینه دیدم، متوجه شدم بینی‌ام خیلی بهتر شده. قبل از جراحی ظاهر خوبی نداشت.”

دکتر زلمی خان احمدزی، یکی از معدود پزشکان افغان است که توانایی انجام جراحی‌های بازسازی صورت را دارد. به گفته خودش پیشرفت زرقا به شدت او را تحت تاثیر قرار داده: “عمل جراحی زرقا خیلی خوب پیش رفت. هیچ عفونتی در کار نبود. فقط کمی ورم داشت که مشکل بزرگی نبود.”

زرقا اولین بیماری نیست که دکتر زلمی این عمل را رویش انجام داده. طی نزدیک به ده سال گذشته، او ده‌ها زن افغان را که صورت‌ آن‌ها به دست همسر، پدر یا برادرشان مورد حمله قرار گرفته و از شکل افتاده‌، درمان کرده است.

شریک سازید: