Breaking News
کرونا در جنوب آسیا؛ ‘شدیدترین افت’ نرخ رشد اقتصادی در چهل سال اخیر

کرونا در جنوب آسیا؛ ‘شدیدترین افت’ نرخ رشد اقتصادی در چهل سال اخیر

بانک جهانی شدیدترین افت رشد اقتصادی کشورهای جنوب آسیا در چهل سال اخیر را به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا پیش‌بینی کرده است.

در تازه‌ترین گزارش بانک جهانی برآورد شده که رشد اقتصادی هشت کشور این منطقه در سال جاری میلادی به ۱/۸ تا ۲/۸ درصد کاهش می‌یابد. این سازمان شش ماه پیش رشد اقتصادی این کشورها را ۶/۳ درصد تخمین زده بود.

بزرگترین اقتصاد این منطقه هند است که بانک جهانی رشد آن را در سال مالی میلادی (که از اول آوریل شروع شده) بین ۱/۵ تا ۲/۸ درصد پیش‌بینی کرده؛ پیش‌بینی این سازمان از نرخ رشد اقتصادی هند در سال مالی گذشته میلادی (که انتهای ماه مارس پایان یافت) نزدیک به پنج درصد بود.

در گزارش بانک جهانی به غیر از هند، به افت شدید نرخ رشد اقتصادی کشورهایی نظیر سریلانکا، نپال، بوتان و بنگلادش هم اشاره شده است.

برای سه کشور پاکستان، افغانستان و مالدیو احتمال رکورد اقتصادی داده شده است.

کرونا؛ بحران اقتصادی کنونی چقدر به بحران‌های قبلی شباهت دارد؟
صندوق بین المللی پول:‌ جهان در معرض شدیدترین بحران در ۹۰ سال گذشته است
کرونا در آمریکا؛ ۶/۶ میلیون درخواست بیمه بیکاری ظرف یک هفته
کرونا؛ پائین‌ترین قیمت نفت در ۱۸ سال گذشته
داده‌هایی که بانک جهانی بر اساس آن این گزارش را منتشر کرده، مبتنی بر آمارهای دولتی از هفتم آوریل به بعد است.

در کشورهای جنوب آسیا با حدود ۱۳ هزار مورد ابتلای قطعی به کرونا ثبت شده که در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر، بویژه کشورهای صنعتی، کمتر است، با این حال اقدامات کشورهای مختلف برای مقابله با شیوع گسترده کرونا، چرخه صادرات کالا را مختل کرده است.

جمعیت هند، قویترین اقتصاد جنوب آسیا به حدود ۱/۳ میلیارد نفر می‌رسد و اتقافات اخیر میلیون‌ها نفر را در این کشور بیکار و بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ را تعطیل کرده است.

بانک جهانی هشدار داده در صورت قرنطینه گسترده‌تر و طولانی‌تر در جنوب آسیا، بدترین سناریو هم محتمل است؛ کوچک شدن اقتصاد کل منطقه.

این سازمان به کشورهای این منطقه توصیه کرده برای کاهش تبعات اقتصادی کوتاه مدت، سیاست‌های مالی و پولی در حمایت از کارگران بیکار شده مهاجر و برای کسب و کارها معافیت‌هایی در بازپرداخت وام در نظر بگیرند‌.

هند تاکنون ۲۳ میلیارد دلار کمک مالی به افراد کم بضاعت در قالب پرداخت مستقیم در نظر گرفته است؛ پاکستان هم شش میلیارد دلار بودجه به حمایت از اقتصاد خود اختصاص داده است.

صندوق بین المللی پول هم پیشتر درباره رشد منفی اقتصاد جهان پس از همه‌گیری کرونا هشدار داده بود. کریستالینا جورجیوا، رئیس این صندوق، جهان را در معرض “شدیدترین بحران اقتصادی از زمان رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰” می‌داند. به گفته خانم جورجیوا، وضعیت اقتصاد جهانی در سال آینده تنها کمی بهتر خواهد بود.

سازمان جهانی کار اخیرا در گزارشی گفت شیوع کرونا ٨١ درصد از نیروی کار ٣/٣ میلیاردی جهان را با تعطیلی کامل یا نیمه تعطیلی مواجه کرده است. این سازمان پیش‌بینی کرده در نیمه دوم سال جاری میلادی ۶/۷ درصد ساعتهای کاری از دست برود.

این رقم معادل ۱۹۵ میلیون شغل تمام وقت با متوسط ۴۸ ساعت کار در هفته است. با احتساب چهل ساعت کار در هفته این رقم به ۲۳۰ میلیون شغل تمام وقت می‌رسد.
منبع بی بی سی فارسی

شریک سازید: