Breaking News
کرونا؛ اعمال تدابیر شدید تازه در اسپانیا و فرانسه

کرونا؛ اعمال تدابیر شدید تازه در اسپانیا و فرانسه

فرانسه و اسپانیا، از بزرگترین کشورهای اتحادیه اروپا، در تلاش برای مهار گسترش ویروس کرونا تدابیر شدیدی را اعلام کرده اند.

فرانسه با ۶۳.۵ میلیون نفر جمعیت دستور بستن کلیه اماکن غیرضروری مورد استفاده عموم را از نیمه شب شنبه صادر کرده است.

در اسپانیا، با ۴۶.۷ میلیون نفر جمعیت، هم محدودیت های گسترده ای بر تردد شهروندان از نیمه شب اجرا می شود.

ادوار فیلیپ نخست وزیر فرانسه گفت که این تصمیم شامل رستوران ها، کافه ها، سینماها، باشگاه های شبانه و همچنین کسب و کارهای غیرضروری می شود.

آقای فیلیپ همچنین از مردم فرانسه خواست سفرها را به خصوص میان شهرها کاهش دهند.

او گفت: “بهترین راه کند کردن این اپیدمی فاصله گرفتن در محیط اجتماعی است.”

آقای فیلیپ گفت که شمار بیماران بستری شده در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها درحال افزایش است و دستورالعمل های اولیه برای عموم به درستی رعایت نشده است.

به گفته مقام ها موارد تایید شده ابتلا به کووید-۱۹ در فرانسه از ۳۶۶۱ مورد در روز جمعه به ۴۴۹۹ مورد در روز شنبه رسیده است.

آمار مرگ هم نسبت به روز جمعه ۱۲ مورد بالا رفته و به ۹۱ نفر رسیده است.

در اسپانیا هم پدرو سانچز، نخست وزیر این کشور، با اعلام وضعیت فوق العاده خروج شهروندان از خانه را به جز برای خرید مایحتاج ضروری، دارو یا رفتن سر کار منع کرد.

این کشور هم کلیه موزه ها، مراکز فرهنگی و ورزشگاه ها را می بندد. رستوران ها و کافه ها فقط می توانند برای تحویل غذا در خانه مشتریان فعالیت کنند. مراکز ضروری مثل بانک ها و پمپ بنزین ها باز خواهد ماند. مدارس این کشور قبلا تعطیل شده.

این تدابیر اضطراری حداقل برای دو هفته در اسپانیا اجرا خواهد شد.

این کشور با ۶۰۴۶ مورد ابتلا و ۱۹۱ قربانی بعد از ایتالیا آسیب دیده ترین کشور اروپا از این نظر است.

تدابیر تازه در فرانسه تا اطلاع ثانوی باقی خواهد بود و آقای فیلیپ گفت که شامل امور ضروری مانند فروشگاه های مواد غذایی، داروخانه ها، بانک ها، فروشگاه های عرضه تنباکو و پمپ بنزین ها نخواهد بود. انتخابات محلی که قرار بود یکشنبه انجام شود طبق برنامه برگزار خواهد شد.

مراکز مذهبی باز خواهد بود اما تجمع و برگزاری مراسم در آنها باید به تاخیر بیافتد.

آقای فیلیپ گفت: “شرایط ناگوار است و باید فاش بگویم که همه ما باید در کنار هم انضباط بیشتری در اجرای این تدابیر نشان دهیم.”

پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرد که ممنوعیت سفر کشورهای اروپایی به آمریکا، شامل بریتانیا و جمهوری ایرلند هم خواهد شد. آقای ترامپ پیشتر این دو کشور را از این ممنوعیت، مستنثنی کرده بود.

آقای ترامپ در کنفرانسی خبری گفت که این تصمیم به دلیل گسترش شیوع ویروس کرونا در بریتانیا و جمهوری ایرلند گرفته شده است.

کاخ سفید عصر شنبه در بیانیه ای اعلام کرده است که تست کرونای دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور منفی است. آقای ترامپ پیشتر اعلام کرده بود که جمعه شب تست داده و منتظر نتیجه آن است.

گفته می شود شماری از کسانی که آخر هفته پیش در مهمانی مارالاگو، ویلای شخصی آقای ترامپ در فلوریدا، شرکت کرده بودند به کرونا مبتلا شده اند. از جمله فابیو واینگارتن، دستیار رئیس‌جمهوری برزیل پس از ترک آنجا تست کرونا داد که نتیجه آن مثبت بود.

همزمان مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا گفته که این ممنوعیت از نیمه شب دوشنبه (۱۶ مارس) به مورد اجرا گذاشته می‌شود.

او همچنین گفت که شهروندان آمریکا که قصد بازگشت به کشور را دارند از طریق فرودگاههای خاص وارد آمریکا خواهند شد.

علاوه بر این آقای ترامپ گفته که محدودیت‌های سفرهای داخلی هم در آمریکا مورد نظر قرار می‌گیرد.

سازمان بهداشت جهانی روز جمعه گفت که اروپا اکنون “کانون” اصلی شیوع این اپیدمی است و دکتر تدروس گبریسوس مدیر این سازمان کلیه کشورها را ترغیب کرد با تدابیر شدید، بسیج عمومی و دورنشینی اجتماعی جان مردم را نجات دهند.

هواپیماهای خطوط هوایی”جت ۲ “بریتانیا در میانه راه به مقصد اسپانیا تغییر مسیر داده و به بریتانیا بازگشته‌اند. این شرکت هواپیمایی تمامی پروازها به چند جزیره اسپانیا را از جمله جزایر قناری لغو کرده است.

“جت۲ “گفته که سلامتی و ایمنی مشتریانش اولویت اصلی این شرکت هواپیمایی است.

در بریتانیا، تست کرونای یک نوزاد تازه متولد شده و مادرش مثبت اعلام شده است.

۲۲ مورد جدید ابتلا به کرونا در ولز تایید شده به این ترتیب شمار مبتلایان در بریتانیا به ۸۲۰ مورد رسیده، ۲۱ نفر هم تاکنون جان خود را از دست داده‌اند.

دست کم ۱۰ کشور اروپایی مرزهای خود را بسته‌اند. دانمارک، جمهوری چک، اسلواکی، اتریش، اوکراین، مجارستان و لهستان از جمله این کشورها هستند.

بلژیک، فرانسه، سوئیس و بخش هایی از آلمان هم از جمله تازه ترین کشورهایی هستند که مدارس را تعطیل کرده‌اند.

ارنا سولبرگ نخست وزیر نروژ می گوید کلیه فرودگاه ها و بنادر از ساعت هشت صبح به وقت محلی در روز دوشنبه بسته خواهد شد. شهروندان نروژی که در خارج هستند اجازه بازگشت خواهند داشت. تاکنون ۹۰۷ مورد در این کشور تایید شده و دو نفر درگذشته اند.

در جمهوری چک هم ۱۸۹ مورد اکنون تایید شده. اسلواکی هم ۴۴ مورد ابتلا را تایید کرده است و هر دو کشور تدابیر بسیار شدیدی را برای کاهش سرعت شیوع اتخاذ کرده اند. تلویزیون اسلواکی همچنین از یک مورد مرگ خبر می دهد.

دولت عربستان اعلام کرده که از فردا یکشنبه ۱۵ مارس تمامی پروازهای بین‌المللی را برای دو هفته تعطیل می‌کند. خبرگزاری رویترز می‌گوید تنها شهروندان سعودی که خارج از کشور هستند می‌توانند به کشور برگردند که این افراد هم باید خود را قرنطینه کنند. عربستان ۸۶ مورد ابتلا به ویروس کرونا گزارش کرده است.

در نیوزیلند، جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر این کشور گفته است هر فردی که از فردا وارد این کشور می‌شود باید برای دو هفته خود را قرنطینه کند. این مقررات جدید هم شامل شهروندان این کشور و هم اتباع خارجی می‌شود که به این کشور سفر می‌کنند. در نیوزیلند شش مورد ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده است.

شریک سازید: