Breaking News
طرح تازه؛ دانش‌جویان: مجبوریم کار یا تحصیل را انتخاب کنیم

طرح تازه؛ دانش‌جویان: مجبوریم کار یا تحصیل را انتخاب کنیم

طرح تازه دانشگاه کابل یا تاق و جفت شدن روز های درسی برای دانش‌جویان پسر و دختر دانشگاه کابل و پولی تخنیک، برخی از دانشجویان را در دو راهی قرار داده است.

شماری از دانشجویان که افزون بر فراگیری درس در دانشگاه مسوولیت فراهم ساختن مصارف خانواده های شان را نیز به عهده دارند می‌گویند که طویل شدن زمان درسی سبب شده است تا آنان از میان دانشگاه و کار یکی را انتخاب کنند.

محمد مصطفی حسینی که دانشجوی سال سوم دانشگاه کابل است می گوید که از دوران مکتب تا کنون از بهر فراهم ساختن مصارف خانواده اش ناگزیر است تا در یک نانوایی کار کند‌ اما اکنون تصمیم دانشگاه کابل مصطفی را نگران ساخته است که چگونه در یک زمان از پس کار و درس اش بر آید.

محمد مصطفی حسینی دانشجوی، علوم اجتماعی دانشگاه کابل، گفت:«روزی که دانشگاه هم رفتیم از ساعت هشت تا سه بجه پس از چاشت خیلی مشکلات برای ما پیش کرده است. اگر ما به دانشگاه برویم نمی توانیم کار کنیم اگر کار را در اینجا پیش ببریم نمی توانیم که درس بخوانیم این طرح ما را در یک شرایط تنگ قرار داده است.»

مصفطی میگوید از این که خانواده اش جز او نان آور ندارد مجبور خواهد شد که ترک تحصیل کند.

محمد، مصطفی حسینی، دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه کابل، می گوید:«اگر به همین منوال پیش برود به احتمال زیاد نه تنها خودم بل بیشتر پسران که مصروف کار و تحصیل هستند مجبور می شوند که ترک تحصیل کنند و به کار روی بیاورند.»

ولی نمونه از صد ها دانشجوی دیگر است که در کنار درس دانشگاه برای تامین مخارج خانواده اش از سه سال به اینسو به دست فروشی روی آورده است. ولی که سرپرست خانواده نه نفری است می‌گوید بخاطر اوضاع بد اقتصادی خانواده اش نخستین روز تاق را به دانشگاه رسیده گی نتوانسته است.

ولی دانشجوی، علوم اجتماعی دانشگاه کابل، گفت:«تمام مسوولیت بر دوش من است و یک برادر کلان هم دارم که او هم کار میکند. پدرم بیکار است و کل مسوولیت بر من است و من مجبور استم که با درس خدا حافظی کنم و یا هم با کار.»

این در حالیست بر بنیاد یک فیصله تازه وزارت تحصیلات عالی پس از این دانشجویان دختر و پسر دانشگاه کابل و پولی تخنیک روز های جفت و تاق به دانشگاه خواهند رفت.

شریک سازید: