Breaking News
پژوهش: نیروهای ویژه بریتانیا در افغانستان مرتکب جنایت‌های جنگی شده‌اند

پژوهش: نیروهای ویژه بریتانیا در افغانستان مرتکب جنایت‌های جنگی شده‌اند

یافته‌های یک پژوهش تازه «بی بی سی» نشان می‌دهند که نیروهای ویژه بریتانیا در جریان یک ماموریت شش ماهه در افغانستان مرتکب جنایت‌های جنگی شده اند.

«بی بی سی» در این پژوهش به نقل از شماری از نیروهای ویژه بریتانیا نگاشته است که افسران ویژه بریتانیا تنها در شش ماه حضورشان در افغانستان بیش از پنجاه غیرنظامی را در هلمند کشته اند.

بر بنیاد این پژوهش «بی بی سی» نیروهای ویژه بریتانیا در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ در ولایت‌های جنوبی افغانستان به ویژه ولایت هلمند در عملیات‌های شب هنگام مرتکب جنایت‌های جنگی شده اند. «بی بی سی» در این پژوهش به شواهدی دست یافته است که این نیروها پس از کشتن غیرنظامیان کلاشینکف را کنار جسدهای آنان می‌گذاشتند تا این کارشان را توجیه نمایند.

یک افسر بلندپایه نیروهای ویژه بریتانیا، گفت: «افرادی زیادی در حمله‌های شبانه کشته می‌شدند و پاسخ‌ها در این باره منطقی نبودند؛ زمانیکه کسی بازداشت می‌شود نباید کشته شود؛ اینکه این رویداد بارها و بارها اتفاق می‌افتاد و سبب ایجاد هشدار در دفتر مرکزی می‌شد؛ در آن زمان مشخص بود که کارها به گونه درست به پیش نمی‌روند.»

در این پژوهش گفته شده است نیروهای ویژه بریتانیا در این ماموریت شش ماهه در جنوب افغانستان ۵۴ غیرنظامی را که  مشکوک بودند، کشته‌اند.

عزیز معارج، دیپلومات پیشین، گفت: «این همه نیروهای که در بیست سال پسین در افغانستان آمدند، همه به اهداف خود و تعلیمات نیروهای شان آمده بودند که همه شان در افغانستان مرتکب شده اند.»

«بی‌بی‌سی» نوشته است که ایمیل‌های داخلی نشان می‌دهند که افسران بلندپایه نیروهای ویژه همچون رییس پشین نیروهای ویژه‌ بریتانیا در باره قتل‌های غیرنظامیان آگاه بودند اما به وزارت دفاع این کشور گزارش نداده‌اند.

احمد منیب رسا، آگاه مسایل سیاسی، گفت: «مردم افغانستان همه مورد ظلم و ستم قرار گرفته اند و هیچگاه این ظلم را قبول نمی کنند و خواهان مجازات این نیروها از سوی کشو های شان استند.»

اما وزارت دفاع بریتانیا در واکنش به این پژوهش «بی‌بی‌سی» گفته است که نیروهای بریتانیایی در افغانستان با شجاعت و تخصص تمام ماموریت انجام داده‌اند.

پیش از این نیروهای برخی دیگر از کشورهای عضو ناتو به شمول نیروهای آسترالیایی متهم به ارتکاب جنایت‌های جنگی در افغانستان شده‌اند.

شریک سازید: