Breaking News
شواری امنیت ملی: تاخیر در شروع مذاکرات رو در رو توجیه پذیر نیست

شواری امنیت ملی: تاخیر در شروع مذاکرات رو در رو توجیه پذیر نیست

حکومت افغانستان با رهایی ۶۸ زندانی طالب شام روز (پنج‌نشبه ۱۸ ثور) تا کنون یک‌هزار زندانی طالبان را از بندها رها کرده است.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان امروز (شنبه ۲۰ ثور) در تویتی نوشته است که دولت جهت پیشرفت در صلح و جلوگیری از شیوع وایروس کرونا، تاکنون ۱۰۰۰ زندانی طالب را از بند رها کرده است. حالا نوبت طالبان است تا روند رهایی زندانیان را سرعت بخشند.

سخنگوی شورای امنیت ملی همچنان گفته است که طالبان باید افغان‌کشی را متوقف و هرچه زودتر گفتگوهای رو در رو را آغاز کنند زیرا تاخیر بیشتر از این هیچ توجیه ندارد.

دفتر شورای امنیت ملی در اعلامیه‌ای گفته است که کاهش خشونت‌ها و آتش‌بس سرتاسری و دوام‌دار از خواست‌های اساسی افغان‌ها است و نیاز اساسی برای پروسه صلح پنداشته می‌شود، بناً طالبان باید در این مورد برای مردم افغانستان و جهان پاسخ بدهند.

در اعلامیه‌ی این شورا همچنان آمده است که تداوم خشونت‌ها از سوی طالبان به روند صلح کمک نه بل‌که بیشتر این روند را به خطر می‌اندازد. خشونت‌های غیر قابل توجیه توسط آن‌ها ممکن است که سبب سبوتاژ پروسه صلح شود.

در همین حال، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان نیز روز گذشته از رهایی ۴۸ زندانی دولت در ولایت هرات خبرداده گفته است که این گروه روند رهایی زندانیان را ادامه می‌دهد.

طالبان تاکنون ۱۷۴ زندانی حکومت افغانستان را از زندان‌های شان آزاد کرده‌اند اما شورای امنیت ملی می‌گوید شمار زیادی از زندانیان آزاد شده از سوی طالبان، غیرنظامی هستند که پس از امضای توافق‌نامه‌ی صلح گروگان گرفته شده بودند.

پیش از این رئیس جمهور غنی در پیامش به مناسبت ماه رمضا از طالبان خواسته بود تا به خشونت‌ها کاهش داده و به آتش‌بس بشردوستانه لبیک بگویند. اما طالبان دولت را با تاخیر در رهایی زندانیان و به خطر انداختن جان هزاران زندان در اثر ویروس کرونا، طلب آتش‌بس را غیرمنطقی و فرصت طلبی گفتند.

شریک سازید: