Breaking News
کارشناسان: موشک پراگنی های پاکستان در افغانستان جنایت بشری است

کارشناسان: موشک پراگنی های پاکستان در افغانستان جنایت بشری است

این باری نخستی نیست که نظامیان پاکستانی حملات موشک پراگنی را از آن سوی مرز به خاک افغانستان پرتاب می کنند. در تازه ترین موارد نظامیان پاکستانی بیش از 200 موشک را از آن سوی مرز به خاک این کشور پرتاب کرده اند. در این موشک پراگنی ها 8 تن غیر نظامیان جان باختند در ولایت کنر جان باختند و 11 تن دیگر نیز زخم برداشته اند. شماری از باشنده گان ولسوالی های مروره می گویند که خانه های شان توسط موشک ها تخریب گردیده اند و اعضای خانواده شان نیز کشته و زخمی شده اند.
وزارت امور خارجه ی افغانستان به روز پنجشنبه (26سرطان) در کابل نشست را دایر کرد و در مورد حملات اخیر نظامیان پاکستانی در کنر این حملات را نکوهش کرده و از حکومت آن کشور به سازمان ملل متحد نیز شکایت درج نمود.
محمد حنیف اتمر، نامزد وزیر امور خارجه کشور از نقض حریم تمامیت ارضی و حاکمیت ملی افغانستان توسط پاکستان انتقاد کرد و گفت: «ما حملات اخیر نظامیان پاکستانی را نکوهش کرده و شکایت خود را به سازمان ملل نیز درج ساختیم.»
یاسین ضیا، رئیس ستاد ارتش نیز بعد از حملات پاکستان در خاک افغانستان حاضر شد و گفته بود که یک هیات نظامی برای بررسی این حملات به کنر رفته است. آقای ضیا گفته هربار که خاک افغانستان از آن سوی مرز مورد حمله قرار می‌گیرد، نیروهای افغان را آماده برای پاسخ‌دهی می‌کند.
از طرفی هم، معاون ریاست عمومی امنیت ملی در جلسه که از در مورد پاسخگویی در مورد حملات اخیر پاکستان حاضر شده بود گفته بود که گروه‌های تروریستی مثل لشکر طیبه، لشکر جنگوی و جیش محمد در مناطق مرزی کنر فعال هستند و اخیرا فعالیت‌های آن‌ها بیشتر شده است.
محمد فهیم چکری آگاه مسایل حقوقی در این مورد میگوید: «پاکستان از مرز های خود عبور کرده و چندین بار این کار شان جنایت بشری تلقی شده است و همیشه تلاش دارند تا مرز افغانستان را زیر تهدید خود قرار بدهند تا بتوانند یک مقدار خاک دیگر را هم تحت تسلط خود بیاآورند. همچنان آقای چکری می افزاید که پاکستان همیشه کوشش کرده تا منافع و امنیت خود را در نا امنی افغانستان مشاهده بکند.»
اما مقام های نظامی پاکستان نیز گفته است که حملات موشکی آن کشور به خاک افغانستان در پاسخ به حملات نظامیان افغان بوده است.
کارشناسان مسایل نظامی و حقوقی می گویند که پیش از این نیز نیروهای مرزی پاکستان چندین بار ولایت های شرقی کشور به ویژه ولایت کنر را آماج حملات موشکی قرار داده اند اما حکومت افغانستان جز نکوهش دیگر کاری نکرده است. دیده شود که این بار با ساختن دروازه های جدید مرزی در خاک افغانستان حکومت چه واکنشی نشان خواهد داد.

شریک سازید: