Breaking News
ناتو: سطح کنونی خشونت طالبان غیر قابل پذیرش است

ناتو: سطح کنونی خشونت طالبان غیر قابل پذیرش است

پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) گفته است که سطح کنونی خشونت طالبان غیر قابل پذیرش بوده و از این گروه خواسته است که تا هر چی زودتر خشونت را کاهش داده و شرایط را برای مذاکرات مساعد سازد.

ناتو امروز (جمعه ۵ ثور) در یک اعلامیه ای گفته است که پیمان اتلانتیک شمالی از انتخاب هیات گفتگو کننده حکومت افغانستان استقبال نموده و از گروه طالبان خواسته است تا بدون کدام بهانه با این تیم وارد گفتگو شود، گفتگوی که یکی از عناصر کلیدی توافقنامهٔ صلح میان امریکا و طالبان به حساب می آید.

ناتو همچنان از تمام جوانب درگیر خواسته است که باید بر تعهدات شان مبنی بر کاهش خشونت و کار برای تامین صلح، عمل کنند و از رهبران سیاسی افغانستان و حامیان شان نیز خواسته است که تا مخالفت‌های شان را حل کرده و یک حکومت همه‌شمول ایجاد کنند و این فرصت صلح را از دست ندهند.

با این حال مذاکرات میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله، هنوز هم به کدام نتیجه‌ٔ‌ مطلوبی نرسیده است.

ناتو از هر دو جانب خواسته است تا با تسریع بخشیدن رهایی زندانیان و به منظور ایجاد فضای اعتماد از خود حسن نیت نشان داده و به تقاضای جامعه جهانی برای آتش‌بس فوری پاسخ مثبت دهند.

ناتو همچنان گفته است که توقع می‌برود که مذاکرات میان طالبان و حکومت افغانستان به یک توافق صلح همه جانبه و پایدار منتج شود؛ توافقی که خشونت را خاتمه بخشد، حقوق بشری همه افغان را حفاظت کند، بشمول زنان و کودکان، تحکیم قانون را تقویت کند و تضمین کند که افغانستان دیگر هیچ‌گاهی به خانه امن تروریستان مبدل نخواهد شد.

شورای امنیت ملی گفته است که حکومت افغانستان به منظور پیش‌رفت پروسه‌ی صلح و جلوگیری از شیوع کرونا ویروس تاکنون ۵۵۰ زندانی طالبان را آزاد کرده است.

طالبان نیز تا به حال ۶۰ زندانی را از بند رها نمود، اما حکومت افغانستان گفته است که از این میان تنها ۱۹ نفر آن از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بوده و مبباقی افراد ملکی اند.

شریک سازید: