Breaking News
قرار است دور دوم مذاکرات صلح امروز آغاز شود

قرار است دور دوم مذاکرات صلح امروز آغاز شود

در همین حال معاون رییس هیئت اتحادیه اروپا در افغانستان در گفت و گویی با طلوع نیوز، از سرگیری مذاکرات صلح را به افغانستان بسیار مهم می داند و تاکید می ورزد که همزمان با آغاز این مذاکرات، خشونت ها باید متوقف شوند.

قرار است که خطوط اساسی مذاکرات، امشب در نشست اعضای کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی مشخص شوند.

یک روز پیش از آغاز دور دوم مذاکرات در قطر، معاون رییس هیئت اتحادیه اروپا در افغانستان این مذاکرات را برای افغانستان سرنوشت ساز می داند و می گوید که اتحادیه اروپا انتظار دارد که با آغاز این مذاکرات خشونت ها در افغانستان متوقف شوند.

ارناوت پاولس، معاون رییس هیئت اتحادیه اروپا در افغانستان، گفت: «این مذاکرات برای افغانستان کاملا مهم استند و این مذاکرات باید به یک توافق جامع و فراگیر صلح بیانجامند، افغانستان بیش از چهل سال جنگ ها و خشونت ها را تجربه کرده است که در برگیرنده دو نسل افغان می شود، از همین رو نیاز است که خشونت ها باید متوقف شوند و متوقف شدن خشونت ها در واقع خواست مردم افغانستان و جامعه جهانی نیز هست که  مذاکرات صلح گزینه یی خواهد بود که ما را باید به این هدف خواهد رساند.»

با این همه، هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان می گوید که ختم جنگ و خشونت ها اولویت های این هیئت در مذاکرات صلح است.

فوزیه کوفی، عضو هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان، گفت: «امیدواری ما این است که نخست مسئله آتش بس از طرف ما بحث شود و از سوی طالبان نظام اسلامی به گفته خود شان، در صدر آجندای شان است.»

غلام فاروق مجروح، عضو هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان، گفت: «هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان، بعد از مشوره و رایزنی با اقشار مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی افغانستان مع الخیر وارد قطر خواهد شود.

مشاور امنیت ملی جوبایدن نیز از پشتیبانی بایدن از روند صلح افغانستان اطمینان می دهد.

جک سالیوان، مشاور امنیت ملی جوبایدن، گفت: «در حال حاضر یک توافق نامه طالبان ایالات متحده وجود دارد واین سند برخی از تعهدات را به ایالات متحده تحمیل می کند و برخی از تعهدات را نیز به طالبان تحمیل می کند. تعهدات طالبان شامل قطع ارتباط با القاعده ، نه فقط در گفتار بلکه در عمل ، کاهش خشونت و شرکت در مذاکرات با حسن نیت با دولت افغانستان است زیرا در نهایت ، یک توافق میان طالبان و دولت افغانستان است که قرار است به نوعی به نتیجه و حل و فصل مسالمت آمیز منجر شود تا به ما امکان دهد به آنچه که هدف همه است وآن پایان دادن به درگیری در افغانستان است، برسیم.  ایالات متحده ، زیر نظر رئیس جمهور جو بایدن ، از دیپلماسی در این راستا حمایت خواهد كرد  تا مطمین شویم كه افغانستان دیگر هرگز به پناهگاهی امن برای حمله هراس افگنان به ایالات متحده تبدیل نمی شود.»

از سویی هم طالبان، امریکا را به سرپیچی از توافق نامه دوحه متهم می سازند و می گویند که نیروهای امریکا در ولایت های ننگرهار، کندهار و هلمند در برابر گروه طالبان عملیات های هوایی انجام داده اند، اما سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان سرپیچی از توافق نامه دوحه را رد می کند و طالبان را مسوول حمله ها و قتل های هدفمندانه برمقام های حکومتی، رهبران جامعه مدنی و خبرنگاران می داند.

سنی لگیت، سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان، گفت: «اتهام های طالبان که امریکا توافقنامه امریکا و طالبان را نقض کرده نادرست است. نیروهای امریکایی واضح و پیوسته گفته اند که در برابر حمله های طالبان، از نیروهای افغان دفاع می کنند. ما بار دیگر از تمامی طرف ها می خواهیم که خشونت ها را کاهش دهند.»

او گفت که “حمله ها و قتل های هدفمندانه مقام های حکومتی، رهبران جامعه مدنی و خبرنگاران از سوی طالبان که مسوولیت آن را نمی گیرند نیز باید پایان یابند تا صلح به پیروزی برسد.”

معاون رییس هیئت اتحادیه اروپا در افغانستان گفت: «ما از کشتار هدفمند فعالان حقوق بشر، خبرنگاران، فعالان عرصه زنان، فعالان جامعه مدنی و شهروندان افغانستان عمیقا نگران هستیم.»

معاون دوم رییس جمهور غنی نیز ادامه خشونت ها و قتل های هدف مند را همزمان با مذاکرات صلح پذیرفتنی نمی داند.

قرار است که هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان پس از برگذاری نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی به دوحه برود، منابعی در شورای عالی مصالحه ملی می گوید که عبدالله عبدالله بیرون از کشور است و قرار است که ناوقت های امروز به کابل برسد.

شریک سازید: