Breaking News
پمپیو: حکومت افغانستان قضیه غرق شدن کار جویان افغان را پیگیری کند

پمپیو: حکومت افغانستان قضیه غرق شدن کار جویان افغان را پیگیری کند

مایک پمپیو، وزیر امور خارجۀ امریکا گفته است که حکومت افغانستان باید قضیۀ غرق شدن مهاجران افغان را توسط مرزبانان ایرانی مورد باز پرس قرار دهد.

آقای پمپیو روز گذشته (چهارشنبه ۱۷ ثور) در یک کنفرانس خبری گفت: “ما تنها کشوری نیستم که شهروندان آن با رفتار ظالمانۀ ایران روبرو اند، هفتۀ گذشته با شنیدن گزارش‌ها در مورد بدرفتاری، شکنجه و غرق شدن مهاجران افغان توسط مرزبانان ایرانی پریشان شدم”.

وی همچنان در ادامه بیان کرد: “مقام‌های افغان را ترغیب می‌کنیم تا تحقیق فراگیر را روی دست گیرند و عاملان این رویداد را حسابده قرار دهند”.

دو روز پیش نیز وزارت امور خارجه کشور در یک اعلامیه ای گفته بود که تهران و کابل بر سر تشکیل هیأت مشترک تحقیق به هدف دستیابی به حقیقت درباره گزارش‌های نشر شده مبنی بر رفتار نادرست با مسافران افغان در امتداد مرز دو کشور و کشته شدن شماری از شهروندان افغان، توافق کرده اند.

محمد حنیف اتمر سر پرست وزارت امور خارجه نیز در برگه توییتر خود نوشته بود: “ظلم و وحشتی که باعث شکنجه و شهادت مردم مظلوم ما در مرز افغانستان و ایران گردیده، خاطر ملت ما را به شدت اندوهگین ساخته است. این غم، غم مشترک ماست. به هموطنان خویش اطمینان می دهیم که تا رسیدن به حق و عدالت این جنایت نابخشودنی را با تمام امکانات دیپلماسی کشور پیگیری خواهیم کرد.”

پیش از این، الیس ویلز، معاون وزارت خارجۀ امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی نیز با نشر اعلامیۀ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در مورد ادعای غرق شدن مهاجران افغان در تویتر نوشت: “برخورد ظالمانه و آزار و اذیت ایران در مقابل مهاجرین که در این گزارش ادعا شده، وحشتناک است. ما حمایت خود را از تحقیقات کامل در این باره اعلام می‌کنیم.”

چند روز قبل کمیسیون حقوق بشر نیز با نشرگزارشی درباره این حادثه نوشته بود که بر اساس گفتگو با مقام‌های محلی و نجات‌یافتگان، نیروهای امنیتی ایران شماری از مهاجران افغان را‌ که می‌خواستند وارد خاک ایران شوند، در منطقه کاریز الیاس ولسوالی گلران ولایت هرات (هم‌مرز با ایران)، دستگیر و پس از ضرب و شتم و شکنجه، وادار به عبور از رودخانه هریرود می‌کنند، که در نتیجه، شماری از آنها غرق شده‌اند و شماری دیگر خود را نجات داده‌اند.

این کمیسیون خواستار هیأت تحقیق مشترک شده و گفته بود که برای تثبیت شمار دقیق غرق‌شدگان و نجات‌یافتگان، به بررسی و دادخواهی خود در این مورد ادامه خواهد داد.

اتحادیه اروپا نیز در پیوند با ادعای غرق شدن مهاجران افغان توسط نظامیان ایرانی ابراز نگرانی کرده و خواستار تحقیقات سرتاسری و شفاف در این زمینه شده است.

اتحادیه اروپا با نشر پیامی در تویتر تعهد کرده است که حکومت افغانستان را در زمینۀ رسیدگی و مساعدت به مهاجران افغان عودت کننده از ایران و پاکستان حمایت می‌کند.

چندی پیش گزارش شد که مرزبانان ایران شماری از کارجویان افغان را که می‌خواستند به صورت قاچاقی به ایران بروند، ابتدا شکنجه کرده و سپس آن‌ها را به دریا انداخته‌اند.

گفته می شود که ۵٧ کارگر افغان، از سوی نیروهای مرزی ایران به رودخانه هریرود انداخته شدند که ٢٣ نفر آن‌ها جان باختند.

شریک سازید: