Breaking News
زلمی خلیل‌زاد با هیأت طالبان دیدار کرد

زلمی خلیل‌زاد با هیأت طالبان دیدار کرد

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در تویترش از دیدار زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان با هیأت این گروه خبر داده است.

این دیدار شام روز دوشنبه به میزبانی شیخ محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر قطر و به ریاست ملا عبدالغنی برادر در شهر دوحه، پایتخت قطر صورت گرفته است.

به گفته سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، در این دیدار که اسکات میلر، فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان نیز حضور داشت، در رابطه به تطبیق کامل توافق‌نامه‌ی صلح، تأخیر در رهایی زندانیان، تخطی‌ها از توافق‌نامه‌ی صلح بحث و گفت‌وگو‌ شده است.

براساس توافق‌نامه‌ی صلح امضأ شده بین طالبان و آمریکا، پنج‌هزار زندانی طالب باید از زندان‌های حکومت افغانستان آزاد شوند تا زمینه‌ی مذاکرات میان‌افغان فراهم شود.

پیش از این طالبان حکومت افغانستان را به سرپیچی از توافق‌نامه‌ی صلح و تاخیر در رهایی زندانیان متهم کرده بود.

روند رهایی زندانیان طالب آغاز شده است و تاکنون ۳۶۱ تن از زندانیان طالب از طرف حکومت افغانستان آزاد شده اند اما طالبان رهایی این زندانیان را شامل توافق‌نامه‌ی صلح نمی‌دانند.

طالبان همچنان روز یک‌شنبه هفته روان ۲۰ زندانی وابسته به حکومت افغانستان را از زندان خود در قندهار آزاد کرد.

این دیدارها در در حالی صورت می‌گیرد که که تنش‌های سیاسی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری میان غنی و عبدالله تا کنون به راه‌حل نرسیده اما تیم دکتر عبدالله عبدالله از کار روی طرحی برای حل این بحران خبر داده است.

برای شروع مذاکرات میان افغانان، رسیدن به توافق سیاسی و ایجاد یک دولت همه‌شمول الزامی خوانده شده است.
منبع خامه پرس

شریک سازید: