Breaking News
اعتراض کارمندان ادارات دولتی در واکنش به پرداخت نشدن تنخواه شان

اعتراض کارمندان ادارات دولتی در واکنش به پرداخت نشدن تنخواه شان

ده‌ها تن از کارمندان شفاخانه چهار صد بستر و وزارت شهرسازی روز (شنبه ۲۷ قوس) در واکنش به پرداخت نشدن تنخواه شان در کابل اعتراض کردند.

این معترضان می‌گویند که از ماه جوزا تا اکنون هیچ تنخواه نگرفته اند و با چالش‌های فراوان اقتصادی روبرو اند.

سمیر احمد، پزشک گفت: «چند ماه می‌شود که معاش نگرفتیم.»

یک پزشک دیگر گفت: «کرایه موتر ما، از طرف دیگر دالر بلند رفته، مواد خوراکی قیمت شده ما مجبور استیم که معاش خود را بخواهیم.»

این کارمندان و پزشکان شفاخانه چهار صد بستر می‌گویند که آنان با چالش‌های اقتصادی روبرو استند.

آمنه، کارمند شفاخانه چهار صد بستر گفت: «با طفل که در آغوشم است شب و روز کار می‌کنم، کرایه خانه میتم، کرایه برق میتم، دیگر توان پرداخت این هزینه را ندارم.»

نجیب الله، کارمند شفاخانه چهار صد بستر گفت: «ما اطفال داریم، کرایه خانه داریم، باید تنخواه که حق ما است داده شود، ما حق خود را می‌خواهیم.»

در همین حال کارمندان وزارت شهرسازی نیز از آنچه که نگرفتن تنخواه هشت ماهه شان می‌دانند، دست به اعتراض زده اند.

آنان می‌گویند که تنخواه چهار ماه  در حکومت پیشین و چهارماه در امارت اسلامی را نگرفته اند.

نجیب الله دوستی، کارمند وزارت شهرسازی و اراضی گفت: «تقریبأ هفت ماه میشه که ما معاش نگرفتیم. ما کرایه خانه، کرایه برق، پول انترنت باید بدهیم.»

خوشبخت الله ایوبی، کارمند وزارت شهرسازی و اراضی گفت: «بیش از ده هزار کارمندان در مرکز و ولایات بی‌سرنوشت است.»

برخی از این معترضان می‌گویند که چالش‌های اقتصادی سبب شده اند تا برای تهیه لقمه نانی وسایل خانه‌های شان را به فروش برسانند.

سعید علی جان هاشمی، کارمند وزارت شهرسازی و اراضی گفت: «ما وسایل خانه و یخچال خود را فروختیم، بیست هزار یخچال را خریدیم و به هشت هزار افغانی فروختیم، و بایسکل خود را فروختیم، تلویزیون را فروختم. حالی به ولا و بالا اگر کسی  قرض هم نمیته.»

با این حال وزارت مالیه می‌گوید که آنان تنخواه شماری از ادارات را پرداخته اند و این روند در ادارات دیگر نیز ادامه دارد.

احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیه گفت: «خیلی از اداره‌ها معاش شان را دریافت کردند. پروسه ادامه دارد و ادارات باقی مانده نیز دریافت خواهند کرد.»

در حالی که امارت اسلامی تعهد کرده است که تنخواه کارمندان تمامی نهادهای دولتی را خواهد پرداخت، اما شماری از کارمندان می‌گویند که با گذشت چندین ماه این وعده عملی نشده است. اما وزارت مالیه کشور می‌گوید که پرداخت تنخواه کارمندان دولتی زیر بررسی است.

شریک سازید: