Breaking News
نشست شورای مصالحه افغانستان؛ عبدالله: محل برگزاری مذاکرات نباید مانع ادامه آن باشد

نشست شورای مصالحه افغانستان؛ عبدالله: محل برگزاری مذاکرات نباید مانع ادامه آن باشد

دومین نشست رهبری شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با حضور اعضای این شورا در قصر سپیدار در کابل برگزار شد. عبدالله عبدالله، رئیس این شورا گفت قرار است مذاکرات صلح در ۱۶ جدی از سر گرفته شود و بحث محل برگزاری این مذاکرات نباید مانع ادامه آن باشد.

در نشست روز (شنبه، ششم جدی) آقای عبدالله با اشاره دور اول مذاکرات هیأت افغانستان و طالبان در دوحه گفت اکنون این هیأت باید با رهنمود واضح به دور دوم مذاکرات برود.

او تاکید کرد که محل برگزاری نباید سبب شود که مذاکرات به تأخیر بیفتد. پیش از این مشاور امنیت ملی افغانستان گفته بود که دور دوم مذاکرات باید در داخل افغانستان صورت بگیرد.

مذاکرات صلح افغانستان بعد از ۹۰ روز مذکراه برای حدود سه هفته متوقف شده و قرار است که دور بعدی این مذاکرات تا دو هفته دیگر آغاز شود. ولی تاکنون محل برگزاری دور بعدی مشخص نشده است.

افغانستان
توضیح تصویر،عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی

در نشست دوم شورای عالی مصالحه ملی،معصوم استانکزی، رئیس هیأت مذاکره‌کننده افغانستان گفت که مذاکرات صلح دارای پچیدگی و مشکلات بزرگی است که بدون تصمیم ملی عملی نمی‌شود. او افزود که “اگر در یک صف قرار بگیریم” قوت هیأت در میز مذاکرات انعکاس خواهد یافت.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری در این نشست گفت اکنون تاریخ و مردم افغانستان نظاره می‌کند که توان پایان جنگ خونین که ۴۰ سال ادامه داشته “داریم و یا نداریم.”

او گفت که هیأت مذاکره‌کننده افغانستان طرف مذاکره‌کننده را شناخته و این نقطه قوت است. آقای صالح افزود که “اسلحه، تاکتیک و فناوری جنگ افغانستان خارجی است” و اینکه قضیه مطلق در مذاکرات بین الافغانی حل شود نباید از تاثیرات خارجی غافل بود.

آقای صالح همچنین گفت که بخش نظامی طالبان پیامی برای صلح از بخش سیاسی این گروه دریافت نکرده است، بلکه “به آنان گفته شده که شما با کشتار کمک کرده می‌توانید نه با ادبیات صلح.”

عبدرب الرسول سیاف، از رهبران جهادی افغانستان در این نشست از همه خواست که از هیأت مذاکره کننده افغانستان حمایت کنند. او گفت که هیأت از همه افغانستان نمایندگی می‌کند، باید تلاش‌های فردی و حاشیه‌ای متوقف‌شود.

آقای سیاف در این نشست گفت هرکسی که درباره صلح نظر دارد، از طریق کانال رسمی بیان ‌کند. تلاش‌های فردی موقف هیأت را تضعیف می‌کند.

عبدالله
شریک سازید: