Breaking News
دانشگاه طبی کابل موفق به ساخت دستگاه تنفسی مصنوعی شد

دانشگاه طبی کابل موفق به ساخت دستگاه تنفسی مصنوعی شد

وزارت تحصیلات عالی اعلام کرده است که دانشگاه طبی کابل (ابوعلی ابن سینا) و تیم فنی بخش تکنولوژی و ترمیم تجهیزات طبی این دانشگاه موفق به ساخت دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) شده است.

این وزارت در یک اعلامیه ای گفته است که دانشگاه طبی کابل با استفاده از مواد قابل دریافت از بازارهای داخلی کشور، این دستگاه را ساخته است.

عبدالتواب بالاکرزی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی، از این دستگاه رونمایی کرده است و به گفته اقای بالاکرزی ساخت این دستگاه در شرایط کنونی و با توجه به گسترش ویروس کرونا، یک نیاز جدی بوده است.

در اعلامیه وزارت تحصیلات عالی همچنان آمده است که قیمت یک دستگاه تنفس مصنوعی در بازارهای جهانی حدود ۳۰ هزار دالر امریکایی است، اما دانشگاه طبی کابل آن را با هزینه حدود ۳۰ هزار افغانی ساخته است.

از سوی هم پشتنه بنایی احمدزی آمر کمیونتی کالج تکنالوژی و ترمیم تجهیزات طبی این پوهنتون در مورد چگونگی ساخت و عملکرد دستگاه به خامه پرس گفت: “این دستگاه توسط دانشگاه طبی و تیم فنی کمیته فناوری با استفاده از مواد موجود در بازار داخلی کشور ساخته شده است.”

خانم احمدزی بیان کرد: “فعلا پرسونل ما چهار نفر است روزانه سه تا چهار دستگاه را می سازیم و اگر دولت و وزارت صحت عامه با ما همکاری کند می توانیم تولید تعداد دستگاه ها را در روز افزایش دهیم.”

پیش از این نیز دختران ربات‌ساز افغانستان در هرات دستگاه تنفس مصنوعی ساخته بودند.

شریک سازید: