Breaking News
صالح: سفر به امریکا از پر دست‌آوردترین سفر خارجی رهبری حکومت بود

صالح: سفر به امریکا از پر دست‌آوردترین سفر خارجی رهبری حکومت بود

امرالله صالح، معاون نخست رییس‌جمهور پس از برگشت هیئت بلندپایۀ حکومت افغانستان از امریکا، این سفر را از پر دست‌آوردترین و بزرگ‌ترین سفر خارجی حکومت خوانده‌است.

آقای صالح، ساعاتی پس از برگشت از امریکا در فسبوکش نوشت که رییس‌جمهور امریکا بر پشتیبانی نظامی و اقتصادی از افغانستان تأکید کرد و گفت که «روایت فرار از تعهدات امریکا بی‌بنیاد و غلط است.»

رییس‌جمهور غنی، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی، امرالله صالح، معاون نخست رییس‌جمهور، محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه، متین بیک و حبیبه سرابی، اعضای هیئت مذاکره کنندۀ صلح جمهوری اسلامی افغانستان و شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون مستقل حقوق‌بشر شام روز گذشته از سفر دو روزه به واشنگتن برگشتند. این هیئت، با رییس‌جمهور، رییس مجلس نماینده‌گان، وزیر دفاع و مقام‌های دیگر امریکا در واشنگتن دیدار کردند.

آقای صلح در فسبوکش جزییات این سفر را این‌گونه نگاشته‌است: «رییس‌جمهور امریکا آقای بایدن در یک فضای نهایت صمیمی و محترمانه گفت که ملت افغانستان باید بداند که من در قصر سفید دوست آن‌ها استم. روایت فرار از تعهدات ما بی‌بنیاد و غلط است. ما از دوستان و هم‌پیمانان خود رو نمی‌گردانیم. امریکا به کمک‌های امنیتی دفاعی-اقتصادی-بشردوستانه و دیپلوماتیک خود به افغانستان ادامه می‌دهد.»

آقای صالح در ادامۀ نوشته خود از نقش پاکستان در روند صلح افغانستان یاد کرده‌است و تأکید نموده که حتا پارلمان پاکستان سیاست کشتار در افغانستان را نکوهش کرده‌است: «دیگر که برای ابد در دور صفر و هیچ خواهد چرخید این است که آن‌ها به سیاست کنونی خویش ادامه دهند و ادامه سیاست کنونی یعنی در حرف با جمهوریت در عمل با طالبان هم برای ما وهم برای خودشان چیزی به جز از دست و پا زدن در لجن‌زار بی اعتمادی نخواهد بود. سیاست انکار و بازی با الفاظ قناعت‌ساز نیست. گروه طالب هیچ امکان ندارد بر افغانستان چیره گردد. هیچ امکان ندارد. قمیت همسویی با طالب بسیار سنگین خواهد بود. وضعیت فرق کرده‌است. امروز نه تنها ما بلکه وجدان‌های بیدار در پارلمان پاکستان سیاست کشتار در افغانستان را توسط گروۀ اله صفت طالبان محکوم می‌نمایند.»

اما شماری از قانون‌گذاران می‌گویند که مقام‌های افغانستان در این سفر تعهد جدیدی از امریکا بدست نیاوردند.

شاه گل رضایی، نماینده مردم غزنی در مجلس اظهار داشت: «وعده‌هایی بود که در جریان کنفرانس‌های بین‌المللی ویا در جریان سفرهای بین‌الوزارتی ایالات متحده امریکا به افغانستان و توسط سران ناتو بیان شد.»

طارق فرهادی، مشاور پیشین رییس‌جمهور نیز بیان داشت: «این‌ها یک کتابچه از شکایات بردند در آنجا از طالب و پاکستان، امریکایی‌ها کاملأ ا زاین چیزها خبر دارند.»

فراهم‌سازی کمک سه اعشاریه سه میلیارد دالری به نیروهای افغان، سپردن سه میلیون دوز واکسین کرونا به افغانستان و ادامۀ پشتیبانی سیاسی امریکا از افغانستان از وعده‌هایی اند که در سفر هیئت افغانستان به امریکا، واشنگتن داده‌است.

شریک سازید: