Breaking News
نابودی زیرساخت‌ها در برخی از ولایت‌ها در نبردهای چند ماه پسین

نابودی زیرساخت‌ها در برخی از ولایت‌ها در نبردهای چند ماه پسین

در پی جنگ‌های چند ماه اخیر در بخش‌های کشور، زیرساخت‌های دولتی به ویژه پاسگاه‌های نظامیان پس از سقوط به‌دست طالبان، نابود شده‌اند و یاهم دارایی‌های آنها به تاراج رفته‌اند. 

حکومت و طالبان یک دیگر را به نابودسازی این زیرساخت‌ها، متهم می‌سازند.

اما کمیسیون دفاعی مجلس نماینده‌گان و شماری از شهروندان از طرف‌های درگیرجنگ می‌خواهند تا از یک سو خود این طرف‌ها از آسیب رسانیدن به زیرساخت‌های همه‌گانی خود داری کنند و هم‌زمان جلو تاراج آنها را ازسوی مردم، بگیرند.

تصویرهایی از تاراج پاسگاه‌ها در این روزها در رسانه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شوند.

تصاویر که از یک پاسگاه نظامیان و زیرساخت‌های دولتی در ولسوالی محمدآغه ولایت لوگر پخش شده‌اند، نشان می‌دهند که این تأسیسات ویران می‌شوند و داشته‌های آنها، به تاراج می‌شوند.

روح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع ملی نیز گفت: «در بعضی ساحات که طالبان عملا حضور پیدا کرده اند به خراب سازی پل و پلچک و خانه مردم و چور چپاول پرداخته اند.»

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی  طالبان می‌گوید که مردم به‌علت برخی از پاسگاه‌هایی را ویران کرده‌اند که در زمین‌های شخصی مردم ساخته شده‌اند و یاهم نظامیان از این پاسگاه‌ها برای آزار واذیت مردم، کار گرفته‌اند.

او افزود که برخی از زیرساخت‌ها در حمله‌های هوایی نیروهای دولتی پس ازسقوط نابود شده‌اند.

سیدحسن پکتیاوال، عضو کمیسیون دفاعی مجلس نماینده‌گان گفت: «طالبان مطمعن به این استند وقتی بعضی مناطق را که تصرف می کنند، نمی توانند نگهداری کنند به او لحاظ می خواهند موقتی برنامه های خود را در آنجا دوام بدهند.»

ذبیح‌الله فرهنگ، رییس نشرات کمیسیون مستقل حقوق بشر گفت: «نقض آشکار حقوق بشر است. بنا براین بر این حقوق بشری مردم احترام بگدارند و سبب تخریب پروژه های عام المنفه نشوند.»

اما مردم از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهند تا در کنار جلوگیری از آسیب رساندن به زیر ساخت‌های دولتی و پاسگاه‌های نظامیان، اجازه ندهند مردم آنها را تاراج کنند.

حیات‌الله، باشندۀ کابل گفت: «عامل اصلی طالبان است. آنها که جنگ می کنند، تمام عامل جنگ است.»

عبدالقادر، باشندۀ دیگر کابل، گفت: «خواهش جدی ما این است که به پروژه های عام المنفه توجه جدی کنند، هرکس دعوای حاکمیت می کنند، نباید پروژه ها آسیب بیبینند.»

در ماه‌های پسین دها ساختمان زیر ساخت‌های دولتی و نیز پاسگاه‌های دولتی در ولایت‌های هلمند، فراه، بغلان، لغمان، میدان وردک و لوگر پس از سقوط، نابود شده‌اند و یا هم از سوی مردم به تاراج رفته‌اند.

شریک سازید: