Breaking News
افزایش کشت گیاه هینگ «هینگ بدبو» در ولایت کندز

افزایش کشت گیاه هینگ «هینگ بدبو» در ولایت کندز

در سال‌ های پسین بیشتر کشاورزان در ولایت کندز به کشت گیاه هینگ رو آورده اند. کشاورزان در کندز می‌گویند که هنیگ یک گیاه طبی است و درآمد این گیاه در مقایسه با فرآورده‌های کشاورزی دیگر سود بیشتر دارد.

کشاورزان می‌افزایند که اگر دولت با آنان همکاری نماید میزان تولید شیره و صادرات این گیاه به بیرون از کشور بیشتر خواهد شد.

محمد کریم، کشاورز گفت: «این سال سوم است که ما هینگ کشت می‌کنیم، پیش از این ما در این زمین‌ها گندم کشت می‌کردیم ولی آنقدر حاصلات نداشت. در این مدت مردم بسیار علاقمند به کشت هینگ شده اند.»

شمس الله، کشاورز گفت: «هینگ یک گیاه طبی است که ما چهار سال قبل آن را از کشور تاجیکستان به ولایت کندز آوردیم و در بالاتر از یک هزار جریب زمین کشت کردیم؛حاصلات هینگ ارزش و قیمت بالا دارد. عمدتا از هینگ در داروها استفاده می‌شود.»

نجیب الله ۳۰ ساله که به تازه‌گی به کشت هینگ رو آورده است چندین سال می‌شود که در ولسوالی علی آباد کندز سرگرم کشاورزی است او که هینگ را در چهار جریب زمین کشت کرده است می‌گوید که هینگ بدیل خوبی برای کوکنار به شمار می‌رود.

نجیب الله، کشاورز گفت: «کشت هینگ بسیار خوب است؛ این کار در سال‌های پیش رواج نبود؛ در همین سال‌های اخیر در ولایت کندز رواج شده است این گیاه به آب کم ضرورت دارد و در مدت سه سال حاصل می‌دهد بجای کوکنار کشت هینک خوب است که پول حلال بدست می‌آوریم.»

در همین حال مقام‌ های محلی کندز می‌گویند که برای پشتیبانی کشاورزان برنامه‌ های را روی دست دارند.

به گفته رییس زراعت و آبیاری کندز در سال گذشته هزاران هکتار زمین در این ولایت هینگ کشت شده بودند که از این رهگذر کشاورزان کندزی سود خوبی بدست آورده اند.

مولوی امان الله حسن، رییس زراعت و آبیاری کندز گفت: «اداره زراعت ما به شمول حکومت مرکزی ما در کنار دهاقین ایستاده ایم و اگر آنان در این راستا مشکلی داشته باشند به آن رسیده‌گی می‌شود.»

گیاه هینگ که در افغانستان به هینگ بدبو معروف است از مهم‌ترین اقلام گیاهان طبی و صادراتی افغانستان به شمار می‌رود و میزان کشت و تولید شیره‌ آن در سال‌های پسین رشد قابل ملاحظه داشته است.

شریک سازید: