Breaking News
شکایت شهروندان از بلند رفتن بهای تخم و گوشت مرغ

شکایت شهروندان از بلند رفتن بهای تخم و گوشت مرغ

شماری از شهروندان کشور شکایت دارند که بهای تخم و گوشت مرغ در روزهای اخیر در بازارهای کشور از چهل تا شصت درصد افزایش یافته است.

شماری از باشنده‌گان پایتخت می‌گویند که یک عدد تخم مرغ را تا دوازده افغانی خریداری می‌کنند که حالا حتی خرید تخم مرغ هم از توان افراد نادار بلند رفته است.

عبدالمبین، باشنده کابل به طلوع‌نیوز گفت: «یک تخم مرغ را قبلا پنج یا شش افغانی خریداری می‌کردیم، اما اکنون به دوازده یا سیزده افغانی به فروش می‌رسد.»

دکانداران محدود بودن مرزهای زمینی را دلیل این افزایش می‌دانند. بربنیاد گفته‌های آنان، بلند رفتن هزینه حمل ونقل نیز بر افزایش بهای تخم و گوشت مرغ اثر منفی گذاشته است.

فریدون حکیمی، دکاندار گفت: «یکی از علت‌های افزایش بهای تخم مرغ، بسته بودن مرزهای ایران و پاکستان است که بیشتر تخم از این کشورها وارد می‌شود.»

این در حالی‌ست که بیش‌تر فارم‌های تولید تخم مرغ در کشور حالا ورشکست شده اند.

اتاق صنایع و معادن می‌گوید که به دلیل محدودیت در مرزها و کاهش واردات، بهای تخم مرغ افزایش یافته است.

این اتاق می‌افزاید که نبود پشتیبانی از صنایع داخلی از سوی حکومت پیشین، سبب شده است تا شمار زیادی از فارم‌های مرغ یکی پی دیگر ورشکست شوند.

رحیم الله سمندر، رییس اجرایی اتاق صنایع و معادن به طلوع‌نیوز گفت: «سقوط فارم‌ها سبب شد که تولیدات داخلی تخم مرغ در افغانستان کم شود و ما متکی به واردات از کشورهای همسایه شویم.»

بربنیاد آمارها، در سراسر کشور در حدود ده هزار فارم مرغ فعالیت دارد که از این میان، بیست درصد آن تخم مرغ تولید می‌کردند اما حالا بسیاری از این فارم‌ها بسته شده اند.

اکنون افغانستان از پاکستان، ایران، کازاخستان و ازبیکستان تخم مرغ وارد می‌کند.

شریک سازید: