Breaking News
سفیران اروپایی در کابل: نبود تیم دولتی یکپارچه افغانستان را با خطرات بزرگ مواجه می‌کند

سفیران اروپایی در کابل: نبود تیم دولتی یکپارچه افغانستان را با خطرات بزرگ مواجه می‌کند

ماموریت اتحادیه اروپا به نمایندگی از سفرای این اتحادیه در افغانستان و سفیر ناروی/نروژ در این کشور در یک بیانیه مشترک از “گروه‌های دخیل در مذاکرات سیاسی افغانستان” خواسته فورا به توافق برسند.

در این بیانیه آمده که نبود یک “تیم دولتی یکپارچه” هر روز افغان‌ها را با “خطرات بزرگتر مواجه می‌سازد، به اعتبار نهادهای دموکراتیک ضربه می‌زند و موجب دلسردی شریکان اروپایی افغانستان می‌شود.”

ظاهرا مخاطب این بیانیه اشرف غنی، رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی پیشین افغانستان است که خود را در انتخابات ریاست جمهوری اخیر پیروز اعلام کرد و مراسم تحلیف بجا آورد.

‘عبدالله روی طرح تازه برای حل اختلاف سیاسی با غنی کار می‌کند’
بحران سیاسی افغانستان؛ عبدالله: خواستار انعطاف، گفتگو و راه‌حل هستیم
میانجیگری در بحران سیاسی افغانستان؛ پومپئو با غنی و عبدالله دیدار کرد
در این بیانیه آمده که مذاکرات صلح باید به سرعت آغاز شود و “سلامت مردم افغانستان و منافع بزرگتر این کشور باید در اولویت قرار بگیرد، مخصوصا در زمانی که افغانستان با ناامنی مداوم و خطرات صحی بی‌سابقه ناشی از کرونا روبرو است.”

با آنکه مذاکرات بی‌شمار میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله با میانجیگری رهبران سیاسی افغانستان و زیر فشار آمریکا انجام شده اما دو طرف نتوانسته‌اند روی تشکیل یک حکومت “فراگیر” توافق کنند.

آمریکا خواهان توافق میان محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله است تا زمینه مذاکرات صلح موسوم به بین‌الافغانی با گروه طالبان فراهم شود.

آمریکا در ۲۹ فوریه امسال با گروه طالبان توافق صلح امضا کرد که بر مبنای آن دو طرف علیه یکدیگر در افغانستان حمله نمی‌کنند و آمریکا نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کند.

در پایان این بیانیه اتحادیه اروپا آمده: اکنون زمان وحدت است.
بی بی سی فارسی

شریک سازید: