Breaking News
میانجیگری در بحران سیاسی افغانستان؛ پومپئو با غنی و عبدالله دیدار کرد

میانجیگری در بحران سیاسی افغانستان؛ پومپئو با غنی و عبدالله دیدار کرد

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا امروز (دوشنبه چهارم حمل/فروردین) وارد کابل، پایتخت افغانستان شد و با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس ‌اجرایی پیشین جداگانه دیدار کرد.

ارگ ریاست جهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌ای از دیدار آقای پومپئو با محمد اشرف غنی خبر داده است.

در بیانیه ارگ آمده است که رئیس‌جمهوری افغانستان و وزیر امور خارجه آمریکا درباره روند جاری صلح و “وضعیت امنیتی و سیاسی جاری در کشور” حرف زده‌اند. در این دیدار امرالله صالح، معاون اول رئیس‌جمهوری و حمدالله محب، مشاور امنیت ملی نیز حضور داشته‌اند.

عبدالله عبدالله، رقیب محمد اشرف غنی در انتخابات اخیر افغانستان که خود را برنده این انتخابات می‌داند نیز از دیدار با آقای پومپئو در قصر سپیدار خبر داده است.

آقای عبدالله نیز نوشته است در این دیدار دو طرف درباره روند صلح و ضرورت حل بحران سیاسی جاری در افغانستان حرف زده‌اند.

برای رعایت توصیه‌های بهداشتی به دلیل شیوع کرونا هیچ یک از مقام‌ها در این دیدارها باهم دست ندادند.

خبرگزاری فرانسه آقای پومپئو برای میانجیگری برای حل بحران سیاسی به میان آمده در افغانستان و گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی به این کشور سفر کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حدود شش ماه پیش برگزار شد. نتیجه این روند یک ماه پیش اعلام شد و کمیسیون مستقل انتخابات محمد اشرف غنی را برنده این روند اعلام کرد اما عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی پیشین این کشور این نتایج را نپذیرفت و خود را برنده انتخابات اعلام کرد.

مایک پومپئو: توافقنامه آمریکا و طالبان ۲۹ فوریه امضای می‌شود

اگرچه تلاش‌هایی از سوی نمایندگان خارجی و بزرگان سیاسی افغان برای حل اختلاف بین این دو رقیب صورت گرفت اما اختلافات پا برجا ماند و هر دو همزمان در کابل مراسم تحلیف برگزار کردند.

سفر آقای پومپئو به کابل همچنین زمانی صورت می‌گیرد که روز گذشته نخستین نشست نمایندگان طالبان و دولت افغانستان به شکل کنفرانس ویدئویی انجام شد.

دولت افغانستان گفته در این نشست روی کاهش خشونت، مذاکرات مستقیم و آتش بس دایمی بحث شده است.

شورای امنیت ملی افغانستان تایید کرده که رهایی زندانیان دو طرف نیز از موضوعات مورد بحث دو طرف بوده است.

گفتگوهای صلح آمریکا و طالبان؛ آمادگی دولت افغانستان و طالبان برای ‘کاهش خشونت’
موافقتنامه صلح طالبان و آمریکا به تاریخ دهم حوت/اسفند امضا شد. رهایی پنج هزار زندانی طالبان از سوی دولت و رهایی یک هزار زندانی دولت از سوی طالبان از موارد درج شده در این توافق بود که باید در ده روز عملی می‌شد.

اگرچه نخست دولت افغانستان گفت هیچ تعهدی برای رهایی زندانیان ندارد اما بعدتر اعلام کرد حاضر به رهایی تدریجی این زندانیان است و باید طالبان تضمین بدهند که این زندانیان دیگر به میدان جنگ برنمی‌گردند. طالبان این شرایط را نپذیرفت و گفت رهایی زندانیان باید یکجایی و بدون شرط انجام شود.

قرار بود همزمان با رهایی زندانیان گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح نیز آغاز شود که این روند نیز با تاخیر روز گذشته شروع شد.

شریک سازید: