Breaking News
مذاکره کننده‌گان: سفر رییس جمهور به دوحه به مذکرات ارتباط ندارد

مذاکره کننده‌گان: سفر رییس جمهور به دوحه به مذکرات ارتباط ندارد

شماری از مذاکره کننده گان جمهوری اسلامی افغانستان می گویند که سفر رییس جمهور اشرف غنی به دوحه ارتباطی به مذکرات صلح ندارد و یک سفر رسمی میان دو کشور است.  

در این سفر آقای غنی با یک هیئت بلندپایه حکومتی و اصحاب رسانه ها همراهی می شود.

آقای غنی در سفرش به دوحه افزون بر دیدار با هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان با مقام‌های قطری نیز گفتگو کرد و با زلمی خلیلزاد و جنرال اسکات میلر نیز دیدار و گفتگو می کند.

رییس جمهور غنی در حالی به دوحه رفته است که اختلاف‌ها میان هیئت‌های مذاکره کننده صلح افغانستان در کارشیوه مذاکرات با گذشت بیش از سه هفته هنوز هم پا برجا استند و مذاکرات اصلی صلح آغاز نشده اند.

با این هم تا کنون روشن نیست که آیا رییس جمهور غنی با رهبری طالبان نیز دیدار خواهد کرد یا نه.

نادر نادری، عضو هیئت گفتگوکننده افغانستان، گفت: «آمدن آقای رییس جمهور به مذاکرات ارتباط ندارد. این سفر در چوکات روابط رسمی میان دو کشور است. کار ما جداگانه ادامه دارد.»

در این سفر رییس جمهور نخست به کویت رفت و در مراسم فاتحه خوانی امیر کویت شرکت کرد. سپس راهی قطر شد و دو روز در دوحه خواهد بود.

حنیف اتمر، نامزد وزیرامور خارجه، گفت: «آرزوی این را داریم که به زودی بخیر گفتگوهای اساسی روی آجندای که خواست مردم افغانستان است مخصوصا مسئله آتش بس صحبت شود. کاهش خشونت را باید مردم در زندگی خود احساس کنند. این هدف کلان ما است.»

معصوم استانکزی، رییس هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان، گفت: «برای چند روز اگر توقف می آید، این باعث تشویش نشود. من در هردوطرف تعهد را احساس کرده ام که این مذاکره باید یک به یک جای برسد.»

خالد نور، عضو هیئت مذاکره کننده افغانستان، گفت: «فعلا چند روز اخیر رأی زنی های داخل تیمی داشتیم و آن طرف هم رأی زنی های داخلی خود را داشتند که بلاخره ما بتوانیم یک نقطه مشترک را، یک راه حل برای موارد اختلافی پیدا کنیم.»

رییس جمهور غنی با مقام های بلند پایه حکومتش درست هنگامی به دوحه آمده است که مذاکرات میان افغانان در همین آغاز راه با یک بن بست روبرو شده است و سرنوشت مذاکرات اصلی صلح در هاله از ابهام قرار گرفته است.

همزمان با به درازا کشیده شدن چانه زنی ها در باره کارشیوه مذاکرات صلح و جدی شدن اختلاف ها میان هیات های مذاکره کننده در کارشیوه – مجموعی از تلاش های دیپلوماتیک نیز برای به حرکت در آوردن مذاکرات صلح افغانستان به راه افتاده اند.

نماینده گان، ناروی، آلمان، اندونیزیا و ازبیکستان در دوحه حضور دارند و در چند روز پسین نماینده ویژه آلمان با هیات طالبان و نماینده غیر نظامی ناتو با هیات جمهوری اسلامی افغانستان دیدار کرده اند.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت: «دولت امریکا و آغای خلیلزاد نماینده دولت افغانستان نیست و نمی توانند از طرف دولت افغانستان هیچ تعهدی به کسی بدهند.»

انتظار ها این استند که این سفر گره به میان آمده – در روند مذاکرات میان افغانان را باز کند – اما دیده شود که نتایج این سفر روند صلح  را به کدام مسیر سوق خواهد داد.

شریک سازید: